Trening har vært noe mange gjør på et treningssenter.
Inntil 12. mars 2020.
Da ble alt stengt og «ingen» så det komme.
Plutselig ble det å trene noe som måtte gjøres hjemme eller utendørs, og tilgangen på utstyr og personell var særdeles begrenset. Etter hvert ble det klart at man kunne møtes i grupper på inntil 5 personer, men alt utstyr som skulle benyttes måtte være personlig og avstanden skulle være to meter mellom kunde og instruktør.
Før nedstengningen hadde foretaket mitt jobbet med trening opp mot bedriftsmarkedet i to år. Vi hadde (og har) sterk vekst i dette markedet og spesielt når det kommer til personlig trening på arbeidsplassen. Kort fortalt så drifter vi treningsrom i ulike kontorbygg som et treningssenter og alle som har arbeidsplass i bygget kan booke time for personlig trening, fysioterapi og gruppetimer.
Samtidig så ser jeg en stor økning i etterspørsel etter personlig trening i hjemmet og investeringsviljen i befolkningen når det kommer til det å bygge treningsrom hjemme har økt betraktelig.
Treningsverdenen anno 2020 oppsummert:
Etterspørsel etter trening på jobb har økt.
Etterspørsel etter trening utendørs har økt.
Etterspørsel etter trening i hjemmet har økt.
OG; 70.000 mennesker har meldt seg ut av treningssenteret sitt.
Dermed så har jeg spurt meg følgende; opplever vi en tid med desentralisert personlig trening?
Skal trening i større grad ut av treningssentrene og puttes der hvor folk bruker størstedelen av livet sitt?
Jeg tror at treningens inntreden på disse «nye» arenaene handler om to ting spesielt:
1. Tid.
Tid er i dag det absolutt mest verdifulle vi har og dersom vi kan gjøre to ting samtidig så ønsker vi det. For eksempel å gå på jobb og kunne trene på samme sted eller reise hjem og kjøre en økt i treningsrommet før middagen står på bordet.
2. Helsefokus.
Flere og flere trener, og den gruppen som øker mest er de som trener for helsens skyld. Den eldre befolkningen som aldri har vært veldig aktive, men nå ønsker å komme i gang.
De ønsker å trene under mindre forhold og ikke være en del av større treningssenter – som for eksempel hjemme eller på jobb.
En PT i 2020 bør rigge seg til slik at han/hun kan være fleksibel i forhold til hvor treningen skal gjennomføres.
Man kan ikke jobbe mot utviklingen og utviklingen er krystallklar; trening skal være umiddelbart tilgjengelig der man lever – nærmere bestemt på jobb og hjemme. Se bare på hvor mange som har begynt å løpe eller sykle til jobb. Eller på hvordan eiendomsselskaper investerer i større areal til trening og møblerer med stort fokus på kvalitet på treningsutstyr.
«Mannen i gata» bruker over hundre tusen på en tredemølle i hjemmet.
Alt i alt handler det om å senke terskelen for aktivitet og spare tid.
Når det beste utstyret befinner seg andre steder enn på treningssenteret og det er mer tilgjengelig så må treningskompetansen følge etter. Alt dette sammenlagt har skapt en ny arena i treningsbransjen og hvis man ønsker å henge med så må man ta grep nå – om få år er det for sent.
Derfor lokaliserer vi i Corporis oss å nå ut til der folk er – ikke et sted vi håper at de skal oppsøke. Vi skaper en organisasjon som kan forholde seg til den nye verdenen med desentralisert personlig trening – på den måten er vi ikke bare med på utviklingen, men vi skaper den.
Jeg har jobbet i bransjen lenge og sett trender komme og gå. Det meste har en tendens til å gå tilbake til det originale eller en forbedring av det originale, og egentlig er jo desentralisert personlig trening nettopp det. Vi tar treningen ut av treningssenteret og dit folk egentlig er, beveger seg og lever.
I et makroperspektiv så er desentralisert personlig trening det opprinnelige. Fordi trening startet ikke med kommersiell treningssentre – det startet hjemme, i garasjer og utendørs.
Jeg vet at treningssentre har sin plass og heldigvis aldri blir borte. Vi trenger bredde og bransjen som helhet må jobbe for at antallet aktive øker for hvert eneste år. Selv om jeg er grunder i et firma som leverer trening i bedriftsmarkedet, så ønsker jeg at kundene våre shopper trening der de trenger det slik at de vil holde seg aktive. Grunnen til at jeg ikke er opptatt av å trekke alle kundene ut av sentere er enkel; det er en overflod i markedet.
Noen liker Cola imens andre liker Solo.
Noen er høye imens andre er lave.
Noen bør jobbe mer imens andre burde stresse ned.
ALLE burde trene.
Dermed så sitter vi på et produkt som alle i verden trenger og ergo har vi uendelig med potensielle kunder.